keto sałatka z awokado - dieta ketogeniczna

Keto sałatka z awokado

O tym, że awokado na diecie ketogenicznej, podobnie jak olej kokosowy, to podstawa chyba nie muszę się rozpisywać. Awokado ma aż 15 g tłuszczu, zaledwie 9 g węglowodanów, z czego aż 7 to czysty błonnik.  Nic tylko jeść :). Niestety wiem, że nie każdy lubi jego smak, u mnie w domu padło nawet określenie: zjełczałe masło z ogórkiem… Szczerze mówiąc, ja sama do smaku awokado nigdy nie byłam w 100% przekonana, dlatego jeśli je jem to zawsze w parze z czymś wyrazistym. Stąd właśnie dzisiaj keto sałatka z awokado z dodatkiem sosu balsamicznego i innych pysznych składników, o czym za chwilę się przekonacie.

Pierwszy raz taką sałatkę zjadłam 3 dni temu, kiedy odwiedzałam moją koleżankę, a już stała się moim ulubieńcem (wczorajszy obiad i jeszcze dzisiejsze śniadanie). Odrobinę zmodyfikowałam ja pod siebie, wyłączając gotowy, przesycony węglowodanami sos balsamiczny i zastępując go własnym sosem na bazie octu balsamicznego (duuużo mniej węgli), i nieco zmieniając proporcje składników.

Jeśli do tej pory mieliście opory przed jedzeniem awokado koniecznie wypróbujcie ten przepis. Z podanych niżej składników robię jedną solidną porcję.

Kupując awokado, pamiętajcie, aby je trochę „pomacać” i oderwać pozostałości szypułki (jeśli da się z łatwością odczepić to awokado jest ok). Generalnie tego nie lubię i jak widzę, jak ktoś naciska, wbija paluchy np. w pomidory to mnie to strasznie złości, ale dojrzałe awokado nie powinno być jak skała, więc chcąc – nie chcąc po prostu trzeba sprawdzić. Nie naciskać, nie macać od brzegu do brzegu, delikatnie wyczuć z czym mamy do czynienia ;).

A jeśli trafi się Wam tak, że w sklepie nie będzie dojrzałego awokado to w domu włóżcie je do papierowej torby razem z jabłkiem. W lodówce natomiast najlepiej przechowywać awokado z pestką, która posiada enzymy pomagające utrzymać mu dłużej świeżość.

Keto sałatka z awokado – składniki:

  • 50 g sałaty lodowej lub gotowego mixu sałat
  • 1/2 kulki mozzarelli (około 65 g) – tu z firmy Jager (tylko 0,4 g węgli)
  • 50 g pomidorów koktajlowych lub zwykłego pomidora
  • 50 g suszonych pomidorów (np. z Lidla (mają 7 g węgli) lub własnych)
  • 80 g dojrzałego awokado
  • 2 łyżki oliwy z oliwek lub oleju z zalewy z suszonych pomidorów
  • 2 łyżki sosu balsamicznego
  • ok. 10 g sera cheddar dojrzewającego
  • opcjonalnie: 20 g dojrzewającej szynki (np. parmeńskiej, serrano lub szwarcwaldzkiej)

 

Sos balsamiczny – składniki i wykonanie (na kilka porcji):

  • 100 ml octu balsamicznego o niskiej zawartości węglowodanów
  • 2-3 łyżeczki erytrytolu

Ocet balsamiczny przelewamy do małego rondelka, podgrzewamy. Gdy będzie ciepły wsypujemy erytrytol, mieszamy aż słodzik się rozpuści i zdejmujemy z ognia. Nie doprowadzamy do wrzenia.

Keto sałatka z awokado – wykonanie:

  • Sałatę płuczemy, osuszamy i rozrywamy na kawałki.
  • Awokado obieramy ze skóry, kroimy na kawałki.
  • Pomidory kroimy w kostkę (lub na ćwiartki, jeśli mamy koktajlowe). Lekko odsączamy suszone pomidory, kroimy w paski.
  • Mozzarellę kroimy na małe kawałki.
  • Opcjonalnie: szynkę rwiemy na kawałki.
  • Całość polewamy oliwą i dwiema łyżkami sosu balsamicznego.
  • Na wierzch ścieramy cheddar.
  • Mieszamy i zjadamy.

keto sałatka z awokado

Keto sałatka z awokado (z szynką) – BTW :

Kcal: 657 Białko: 25 g Tłuszcz: 55 g Węglowodany: 16 g Błonnik: 6,6 g Węglowodany netto: 9,4 g

 

Keto sałatka z awokado (bez szynki) – BTW :

Kcal: 614 Białko: 18 g Tłuszcz: 53 g Węglowodany: 16 g Błonnik: 6,6 g Węglowodany netto: 9,4 g

Zapisz

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.