tabela węglowodanów dla keto-początkujących

Tabela węglowodanów dla keto-początkujących

Moi Drodzy, wiem że początki nie są łatwe i czasami ciężko jest odnaleźć się wśród tego jak liczyć i co liczyć, przygotowując posiłki na diecie ketogenicznej, lchf czy niskowęglowodanowej, tym bardziej, że producenci bardzo różnorodnie podają wartości dla węglowodanów i błonnika na opakowaniach produktów, które kupujecie.

Macie prawo czuć się zagubieni. To normalne.

Jest kilka podstawowych zasad, dzięki którym łatwiej wpadniecie na trop węglowodanów netto, które na diecie ketogenicznej, lchf, low carb często  liczymy.

Węglowodany netto to nic innego, jak węglowodany ogółem minus błonnik, który stanowi jakąś część węglowodanów i jest przez nasz organizm wydalany (dlatego go nie liczymy).

Schody zaczynają się wtedy, gdy kupujemy gotowe produkty – wiórki kokosowe, mąkę kokosową, len mielony czy podobne. Bo nasi, polscy producenci nie bawią się w podawanie węglowodanów, w tym: cukrów, alkoholi cukrowych, błonnika, itd. Nie wszyscy, ale jednak większość z nich, podaje po prostu węglowodany, w tym cukry i gdzieś tam na końcu tabelki błonnik (jeśli w ogóle).

No dobrze, więc jak wyliczyć te węglowodany netto?

Ja stosuję dwie zasady:

1. Jeśli na opakowaniu danego produktu mam informację:

Węglowodany: 12 g:

– (w tym) cukry 1 g

– (w tym) błonnik 10 g

to odejmuję błonnik od ogólnej ilości węglowodanów. W tym przypadku węglowodany netto = 2 g.

2. Jeśli na opakowaniu produktu mam informację:

Węglowodany: 20 g:

– (w tym) cukry 10 g

A dopiero dalej:

Błonnik: 32 g.

To przyjmuję, że węglowodany netto = 20 g.

To samo dotyczy każdej sytuacji, nawet jeśli błonnik ma mniej gramów niż podane ogółem węglowodany, w której błonnik ujęty jest w tabeli osobno. Bo to oznacza tylko tyle, że producent nie wliczył błonnika jako węglowodanów.

Tą zasadą kieruję się, tak jak wcześniej napisałam kupując produkty gotowe. W przypadku warzyw, owoców, mięsa i podrobów używam aplikacji na telefon lub korzystam z tabel kalorii dostępnych w Internecie.

Na podstawie bardzo fajnie opracowanych tabel, polecanych przez osoby z forum dla sportowców przygotowałam dla Was ściągawkę. Jest to tabela węglowodanów dla keto-początkujących (i dla każdej osoby liczącej węglowodany).

Do tej tabeli węglowodanów dla keto-początkujących dorzuciłam kilka produktów, których sama używam, ponieważ jeszcze nie trafiłam na takie, które mają mniej węgli. W tabelce zamieściłam informację, gdzie można je kupić lub nazwę producenta.

Postaram się, powiększać tą tabelę o kolejne produkty, jak tylko natrafię na coś ciekawego. A i od Was chętnie dowiem się, jakie produkty lubicie i co polecacie.

Warto z biegiem czasu rezygnować z produktów przetworzonych, takich jak na przykład serki topione – zastępować je można serem mascarpone, śmietanką 36%.  One pojawiały się w moich niektórych przepisach, na początku mojej keto drogi. Im bardziej świadomie będziemy wybierać to co kupujemy tym lepiej dla nas :). Do przygotowania zup polecam wywar z kości :).

Najważniejszą dla nas zasadą jest to, aby czytać etykiety. Zawsze! Nie tylko w kwestii białek, tłuszczów i węglowodanów, ale też tego co tam w środku produktu siedzi. Druga zasada, to ważenie produktów przed obróbką.

Pamiętajcie też, że na początku keto możecie czuć się kiepsko. Odstawienie narkotyku, którym jest cukier nie jest łatwe i przyjemne, ale uwierzcie, że gdy Wasz organizm oczyści się z toksyn, przestanie czuć cukrowy głód, to będzie już tylko lepiej.

Dla mnie osobiście najgorszy był pierwszy tydzień, co prawda nie miałam tzw. grypy węglowodanowej/keto flu, ale chodziłam lekko zakręcona. To mija :).

Ps. W tabelce nie ma mąki migdałowej, ze względu na to, że dotychczas kupowałam taką w Lidlu, ale została najprawdopodobniej wycofana, bo już długo jej nie widziałam. Jeśli polecacie jakąś godną zaufania podeślijcie na nią namiar!

Tabela węglowodanów dla keto-początkujących

do pobrania tutaj:
tabela-weglowodanow-dla-keto

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

7 thoughts on “Tabela węglowodanów dla keto-początkujących

  1. Marta napisał(a):

    Raczkuje w temacie…przy wchodzeniu w keto i nie tylko mogę jeść te produkty tak? A jakieś przykładowe przepisy???:)

  2. Maaarcia26 napisał(a):

    Bardzo fajna tabela Mam tylko pytanie, czy są to wartości podane dla 100 g danego produktu?

  3. Ania napisał(a):

    Marchewka jeśli już to surowa, ale trzeba uważać na węglowodany, bo w 100 g jest ich 10 (błonnika 2,8 g). Ja czasami dorzucam odrobinę do surówki w ramach kompromisu, bo mam nie-keto domowników 😉 i zjadam w kupnych mixach sałat, które uwielbiam 🙂

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.